Monday, September 17, 2012

Masih Ada Wujud Lagi Ke Istilah "Antara Dua Darjat" ?

  Zaman sekarang ni masih relevan ke dengan istilah "Antara Dua Darjat"?.Selalunya bila orang pikiaq balik istilah antara dua darjat ni mesti orang ingat si kaya dengan si miskin.

  


Ok,dulu selalu kita dengaq kes antara dua darjat ni hanya terjadi dalam dalam zaman bercinta saja.Contoh la aku ni miskin nak mampus,awek aku tu pulak kaya raya gila dan aku teringin plak nak sunting dia sebagai sebagai isteri aku yang SAH,So aku pon hantaq la rombongan merisik dan ingin terus masuk meminang.Mak bapak awek aku ni mesti nak tau aku ni keja apa,berapa gaji aku sebulan,dah ada rumah sendiri ke belom.Mak bapak macam ni macam nak juai anak pon adakan.Dah la letak hantaran tinggi gila,tp apa kan daya cinta punya pasai.


                                      
                                               keta macam ni bleh ke mak???

Katakan la bakal mak bapak mentua aku ni tak kisah aku ni keja apa dan tak penting pon berapa gaji aku,alangkah indahnya dunia yang fana ini hahahaha....tapi kalau betol la mak bapak dia penting harta benda ni suma,mampus aku....alamatnya tak kawin la aku....jadi aku macam kassim selamat yang di cocok mata...

                                       


Sebenarnya cerita antara dua darjat ni bukan hanya berkisar tentang cinta sahaja macam cerita Arwahyarham Tan Sri P.Ramlee tu tapi cerita antara dua darjat ni merangkumi aspek kehidupan kita tanpa kita sedari.Aku pernah alami situasi antara dua darjat ni dengan sedara mara aku.Almaklum la aku ni bukannya berpelajaran tinggi mana pon macam anak-anak depa tu tapi aku tahu beriktiar macam mana aku nak hidup.Walaupon anak-anak depa dapat mengengam segulong ijazah sekali pon tp di "UNI" depa tak ajar macam mana nak survive dengan dunia luar.

                                        

Cuba hangpa suma tengok dengan keadaan sekarang ni.Brapa banyak budak lepasan uni yang tak dak keja.Tambah pulak sekarang dah ada sekolah yang tawar khursus dalam diploma.Sekarang ni,sekolah Vokasinal pon dah di naik taraf jadi KOLEJ VOKASIONAL.Aku malas nak karang panjang2 satg hangpa suma jemu.Disini aku cuma nk tekankan hanya orang yang ada pengalaman saja yang mampu survive nak hidup.Setakat hanya ada segulung ijazah yang hanya di iktiraf atas kertas belum tentu bleh jamin masa depan.

So kepada mak bapak yang di luar sana harta bukan lagi ukuran pada masa kini,tp ada orang cakap harta benda ni penting jugak,benda ni kena seimbang.....




No comments:

Post a Comment

setiap komen anda saya x tanggung......jawab sendiri la klu jd pa2...hehehhee